torsdag 15 november 2012

I love sushi! 私は寿司が好き

Idag blev det sushi till lunch och som jag har längtat! 
Det är så gudomligt gott och jag är redan sugen igen!


Ska prova att göra egna Nigiri. Hittade detta receptet...

Japanska Nigiri på Lax

Detta behöver du
Suchiris
Laxfilé
Wasabi
Skål med vatten

Steg 1 Skiva laxen i 5x4 cm stora rektanglar som är ca en halv cm tjocka.

Steg 2 Forma Nigiri genom att doppa dina händer i en skål med vatten. Vattnet gör att riset blir lättare att handskas med. Lägg en skiva lax i ena handen och en boll med ris i den andra handen. Smeta lite wasabi på laxen och lägg riset över. Vänd upp och ner på Nigirin och pressa lätt och vänd  för att försäkra dig om att den blir jämn. Denna "handvändningsmetod" kallas te-geashi. Syftet är att få sushin jämn utan att mosa riset.

Steg 3 Nigiri serveras alltid i par för att symbolisera fred. Den serveras vanligtvis med andra sushirätter. Serveras med en liten klick wasabi uppblandat i soja.


Sushiris

Detta behöver du
7 dl rundkornigt ris, sushiris
8 dl vatten
5 msk risvinäger
5 msk socker
1 tsk salt

Steg 1 Skölj riset tills vattnet är någorlunda klart. Låt rinna av i durkslag.

Steg 2 Mät upp i kastrull och koka i 1-2 minuter. Sänk värmen och låt sjuda i 15-20 minuter. Ta av från plattan och lägg en kökshandduk mellan lock och ris. Låt stå i 10 minuter.

Steg 3 Blanda och värm under tiden försiktigt vinäger, socker och salt så att det löser sig. Låt svalna.

Steg 4 Sprid ut det kokta sushiriset i en "Hangiri" eller en bredbottnad balja, bunke eller på ett ungsbleck. Tillsätt sushivinäger. Dela på riskornen genom att dra en "Shamoji" eller slickepott kors och tvärs genom riset så att den söta risvinägern blandas ut jämnt.

Steg 5 Låt riset svalna till rumstemperatur. 

Recept på andra sushirätter kommer när jag provat att göra Nigiri.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar