torsdag 15 november 2012

Cookie Monster Cupcakes

Vem älskar inte Kakmonstret i mupparna? Älskar man dessutom att baka, som min dotter, då är valet självklart. Här följer ett recept på Cookie Monster Cupcakes som är både en fröjd för ögat och gommen.


Cookie Monter Cupcakes


Detta behöver du
Muffins
3 st ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 gram smör
1 dl gräddfil
1,5 dl kaffe
3,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100 g mörk choklad

Vaniljfrosting
100 gram naturell philadelphiaost
60 gram rumstempererat smör
5 dl florsocker
3 tsk vaniljsocker

Topping
1 påse kokos
10 droppar blå karamellfärg
1 påse mintögon (minkyssar)
1 paket Marylandkakor


Muffinsen
Steg 1 Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt. 

Steg 2 Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda sedan ner det i äggsmeten.

Steg 3 Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt för sig och vänd sedan försiktigt ner det i smeten.

Steg 4 Hacka den mörka choklade och smält den i ett vattenbad. Häll sedan i chokladen i smeten och blanda försiktigt.

Steg 5 Häll upp smeten i muffinsformar. Fyll en form med ca 2/3 smet. Grädda sedan i mitten av ugnen i 175 grader, ca 15 minuter.

Frostingen
Steg 6 Vispa smöret krämigt. Tillsätt philadelphiaost och vispa fluffigt. Tillsätt vaniljen och florsockret lite i taget och vispa sedan till en slät massa.

Toppingen
Steg 7 Häll kokosen i en plastpåse och tillsätt några droppar karamellfärg. Knyt ihop påsen och skaka till all kokos fått blå färg. Häll sedan kokosen över cupcakesen. Placera en Marylandkaka i munnen och två mintgodisar som ögon på varje cupcake.

Du fattas oss!

Ikväll tänder jag ett ljus och tänker på min före detta svärfar Rolf som skulle fyllt 74 år i dag. Han gick hastigt bort från oss i februari och vi saknar honom så. Vi kommer alltid att minnas dig med värme i våra hjärtan. Du fattas oss!

I love sushi! 私は寿司が好き

Idag blev det sushi till lunch och som jag har längtat! 
Det är så gudomligt gott och jag är redan sugen igen!


Ska prova att göra egna Nigiri. Hittade detta receptet...

Japanska Nigiri på Lax

Detta behöver du
Suchiris
Laxfilé
Wasabi
Skål med vatten

Steg 1 Skiva laxen i 5x4 cm stora rektanglar som är ca en halv cm tjocka.

Steg 2 Forma Nigiri genom att doppa dina händer i en skål med vatten. Vattnet gör att riset blir lättare att handskas med. Lägg en skiva lax i ena handen och en boll med ris i den andra handen. Smeta lite wasabi på laxen och lägg riset över. Vänd upp och ner på Nigirin och pressa lätt och vänd  för att försäkra dig om att den blir jämn. Denna "handvändningsmetod" kallas te-geashi. Syftet är att få sushin jämn utan att mosa riset.

Steg 3 Nigiri serveras alltid i par för att symbolisera fred. Den serveras vanligtvis med andra sushirätter. Serveras med en liten klick wasabi uppblandat i soja.


Sushiris

Detta behöver du
7 dl rundkornigt ris, sushiris
8 dl vatten
5 msk risvinäger
5 msk socker
1 tsk salt

Steg 1 Skölj riset tills vattnet är någorlunda klart. Låt rinna av i durkslag.

Steg 2 Mät upp i kastrull och koka i 1-2 minuter. Sänk värmen och låt sjuda i 15-20 minuter. Ta av från plattan och lägg en kökshandduk mellan lock och ris. Låt stå i 10 minuter.

Steg 3 Blanda och värm under tiden försiktigt vinäger, socker och salt så att det löser sig. Låt svalna.

Steg 4 Sprid ut det kokta sushiriset i en "Hangiri" eller en bredbottnad balja, bunke eller på ett ungsbleck. Tillsätt sushivinäger. Dela på riskornen genom att dra en "Shamoji" eller slickepott kors och tvärs genom riset så att den söta risvinägern blandas ut jämnt.

Steg 5 Låt riset svalna till rumstemperatur. 

Recept på andra sushirätter kommer när jag provat att göra Nigiri.


Dagar värda att firas...

Fick precis reda på något jag absolut inte hade en aning om. Det finns ju alltid något värt att fira, det visste jag förstås. Vi har väl alla firat exempelvis Fars Dag (121111) och Mors Dag (120527) och även Kanelbullens Dag (121004) någon gång. Men sen finns det dagar som kanske inte är lika kända "firardagar". Vi har exempelvis Frufridagen (120124), Internationella Musarmsdagen (120228), Veganpizzadagen (120129), Tandborstbytardagen (120213), Handduksdagen (120525), Den Stressfria Dagen (120528), Silikonbröstens Dag (120701), Internationella Vodkadagen (121004), Semikolonets Dag (120206) och till och med Andningens Dag (120203). Ja, det finns en eller ett par saker som firas varje dag på året. En del dagar tror man inte är sanna! Det här var bara ett litet axplock. Men det jag skulle komma till är en dag som jag absolut har missat bland alla dessa "firardagar", men som jag blir lite glad över att det uppmärksammas. Man tycker kanske att jag borde ha koll på just denna dagen. Men nej - den har helt gått mig förbi. Det är något som infaller nu på söndag den 18/11. Något som ligger oss varmt om hjärtat och som vi definitivt kommer att celebrera varje år framöver i vår lilla familj. Vad det är kanske du redan vet, eller så får du reda på det på söndag om du läser min blogg.

Frukost i lugn och ro...

Idag var det riktigt svårt att komma upp ur sängen. När Felicia är hemma är det inga problem eftersom jag då fixar frukost som vi äter tillsammans innan jag går till bussen och hon går tillbaka till sängen och sover en stund till innan det är dags att göra sig i ordning för skolan. Jag tog mig till jobbet i tid trots allt och idag var jag först så jag satte på en kanna kaffe och här sitter jag nu i lugn och ro och äter min frukost.


onsdag 14 november 2012

Mat, jobb och en överraskning

Det har småregnat hela dagen. En typisk grå höstdag. Kom till jobbet vid sju. Det doftade ljuvligt av nybryggt kaffe som det oftast gör när jag kommer. Det är inte bara jag som är morgontidig. Hade som vanligt stannat till vid Wallins konditori för att köpa ett par bullhalvor med prickig korv. Har gjort det så många gånger nu att personalen vet precis vad jag vill ha och ibland ligger bullarna redo i en påse när jag kommer och det är bara att betala snabbt och lätt. Bullhalvorna slank ner tillsammans med en mugg kaffe med mycket mjölk. Härligt sätt att börja jobbedagen. 

Jag trivs så bra med både jobbet och kollegorna. Jag jobbar som grafisk formgivare på en mediabyrå. Ett både kreativt och omväxlande yrke. Just nu håller jag på med layout och original till kataloger, leaflets, broschyrer och andra trycksaker för ett känt bilmärke. Dagarna flyger iväg och vi har för det mesta upp över öronen att göra vilket jag tycker om. Finns väl inget värre än att sitta och rulla tummarna och inte veta vad man ska ta sig för. Nej, bättre då att jobba på så att man nätt och jämt hinner hämta andan. 

Vid lunch tog jag en promenad till Tempo di pasta och beställde en dagens - pasta carbonara. Jag överdriver inte om jag säger att det var det mest vidriga jag någonsin har ätit. Har varit på den restaurangen en handfull gånger och verkligen gett dem en chans, men denna gången var den absolut sista. Slängde mer än halva portionen. That´s it! Inga fler chanser! Illamående gick jag tillbaka igen för att fortsätta jobba. 

Vid halv fem bestämde jag mig sen för att plocka ihop och ge mig hemåt, men först några ärenden. Begav mig iväg för att köpa nytt månadskort till bussen och för att käka middag någonstans. Jobbar i stan så det finns mycket att välja på. Felicia, min dotter, bor hos sin pappa varannan vecka och då blir det lätt att jag äter mycket ute. Var jättesugen på sushi, men hamnade på ThaThai och åt en god kycklingrätt med ris istället. Denna gången blev jag i alla fall mätt och belåten. Ingenting att klaga på. Därefter tog jag bussen hem. Det tar 30-35 minuter att åka hem och det är lagom för att varva ner efter dagens stress. 

En överraskning låg i brevlådan när jag kom hem. Eller överraskning och överraskning… där låg ett paket till Felicia. Varför? Jo av den enkla anledningen att vi beställde en klänning på Jakdai (www.jakdai.se) som hon ska ha på en Nobelmiddag som skolan anordnar. När hon fick höra att klänningen kommit så dröjde det inte länge förrän hon virvlade in genom dörren, slet upp paketet och satte kreationen på sig. Lite stor var den allt, men det går att fixa till och klänningen är så otroligt snygg! Den är svart med en vit bred bård nedtill och den är ganska kort fram och lång baktill. Ryggen är bar med några band. Hon kommer att bli så fin i den!

Nu ska jag sätta mig i soffan och slöa en stund framför tvn och sen blir det natti natti.


Bild från www.jakdai.se

Julen börjar närma sig…

I år blir det till att baka lussebullar för glatta livet. Min dotter, Felicia, kom häromdagen hem med flera små söta burkar med saffran. Två gram saffran för 98:- per burk. Hon går i sjunde klass och de säljer för att tjäna ihop till en klassresa. Naturligtvis köpte jag och det visade sig att de gick åt som smör i solsken… eller ska man säga som saffran i juletid…



Here I come!

Visst ska väl även jag kunna... Eller... Jomen, det tror jag väl... Bannemej, varför skulle inte jag kunna... Fast nej, ingen skulle väl läsa...
Länge har jag tvekat och velat fram och tillbaka, men nu har jag definitivt bestämt mig! So what, om ingen läser. Jag gör detta för mig själv! Nu kastar jag mig handlöst ut i bloggvärden. Yippie! Here I come!